År 2008 var jag en av de svenska deltagarna vid Bukarest Pride i Rumänien, så jag har med egna ögon sett hur hotfull situationen är för HBTQ-personer på många håll i världen. Den ganska dämpade pride-paraden vaktades av mängder av poliser, som skulle skydda oss mot "åskådarna" som kantade vägen och skrek. Några bilder vi tog när vi var där:
Motdemonstranter samlas för "Marsch för normalitet".
Prideparaden går längs en av de stora gatorna (Ceausescus palats i bakgrunden). Poliserna gick med några meters mellanrum och de blå fordonen i bakgrunden är mängder av polis(alternativt militär)bussar som ska skilja oss från "åskådarna".
Pressuppbåd
Några av de poliser som vaktade paraden...
Jag hyser största beundran för de människor som lever med detta hot varje dag och ändå vågar stå upp för sig själva och kämpa för mänskliga rättigheter! Det är fullt tillräckligt att i sin vardag aldrig helt kunna slappna av när man går på stan eller pratar om sin familj, för att man vet att de där kommentarerna eller stirrande blickarna kan komma när som helst..
/Emma




Inga kommentarer:
Skicka en kommentar