måndag 27 februari 2012

Lite om besöket

Lite om hembesöket då... det var mycket mer av en intervju och mindre av en gå-runt-och-inspektera-grej än vi väntat oss. Frågorna handlade väl i stort om vad jag skrev tidigare. Det var ganska ingående, men jag tror inte att handläggaren riktigt själv visste vad hon behövde veta. Allt vi sa spann hon vidare på kändes det som. Det var mycket det här med att motivera varför.. redan nu har vi kommit på att vi glömt olika motiv (sånt som egentligen är oviktigt, typ att Vide Lo skulle få det bättre ekonomiskt, men som vi förstås borde framhålla eftersom rättssystemet givetvis tycker det är viktigare än känslor) så det får vi ta upp framöver.

Vi vet fortfarande inte om det räknas som en närståendeadoption, handläggaren visste nämligen inte det själv. Hon följde riktlinjer för nationell adoption i sin handläggning, men trodde att närståendea. kan vara en undergrupp till det. Känner att jag måste ta reda på hur det ligger till.

Handläggaren verkar iaf artig, fast förutom att jag har svårt att acceptera hela situationen har jag svårt att acceptera att hon inte en enda gång "erkänner" mig som förälder. Tyvärr måste vi vänta en hel månad till våra respektive enskilda samtal. Det känns stressigt, vi är oroliga för hur det ska lösa sig med föräldraledigheten i sommar. Har dock hört talas om att Linnéa kan ge mig dagar, hoppas bara att det också gäller i samband med de nya reglerna om att vara lediga samtidigt.. så att det inte på något vis räknas som att hon går dubbelt liksom...

/E

1 kommentar:

  1. Håller tummarna att det ska lösa sig så snabbt som möjligt trots allt. Kram

    SvaraRadera