torsdag 16 februari 2012

Utredning

En dålig kväll. När jag satt på kontoret och jobbade ringde "vår" handläggare från familjerätten. Jag har inte pratat med henne tidigare, det var hon som hade hand om faderskapsutredningen men hon har bara haft kontakt med Linnéa. Handläggaren hade fått remiss från tingsrätten, om att hon skulle yttra sig angående närståendeadoptionen. Vi skickade nämligen in ansökan för några veckor sedan, men vi hade ingen aning om att den gått ut på remiss. Först kändes det positivt att något äntligen hände, men ju mer hon pratade desto mer upprörd och ledsen blev jag.

För det första har handläggaren till efter påsk på sig att besvara remissen, vilket innebär att det finns stor risk att det inte hinner bli klart innan jag ska vara föräldraledig från juni. Sedan ska hon alltså göra någon typ av utredning som omfattar allt möjligt; hembesök, enskilda intervjuer med mig och Linnéa, utdrag ur olika register, hon skulle på något vis titta på mitt förhållande till Vide Lo, hon vill veta vad våra närstående anser om det hela (!)... frågorna kommer att handlar om varför vi gjort som vi gjort, vad vi "har för inställning" osv. Jag kunde inte låta bli att ifrågasätta vissa saker. Jag har varit lika delaktig som Linnéa från första stund, vi har gått igenom allt tillsammans. Jag ger faan i om Vide Lo har mina gener, och vi har papper på att vi använt oss av en anonym donator (= det finns ingen stackars man någonstans som går miste om sitt barn). Heterosexuella par behöver aldrig svara på frågor om hur deras barn blivit till och varför de gjorde just på det sättet och om det var säkert att det skedde just då, ingen utreder om de är lämpliga föräldrar, trots att det är allmänt känt att en massa barn växer upp med pappor som inte är deras biologiska. För vem kollar det? Och vad spelar det för roll?

Sammantaget likställde handläggaren detta med en "nationell adoption", dvs. de tar ingen som helst notis om att jag på alla sätt (utom rent genetiskt) varit Vide Los förälder från början, det spelar ingen roll att jag hade räknats som det om vi använt oss av den svenska sjukvården osv.

Tur att de flesta hade gått hem från jobbet och att korridoren var öde, jag blev så himla ledsen. Det känns så otroligt orättvist och så förnedrande. Jag är fullt medveten om att vi har en konservativ lagstiftning, men jag vet också att det kan variera ganska stort mellan hur olika kommuner handlägger närståendeadoptioner (om det ens räknas som en sådan längre...?). Droppen var iaf att det tydligen ska ha betydelse vad våra närstående tycker. Hur kan det ens tas i beaktande? Jag kunde inte låta bli att fråga handläggaren vad det skulle innebära om våra familjer var den värsta sortens homofober, skulle det påverka mina möjligheter då? Men det svarade hon inte på. Om jag förstod det rätt så kommer hon iaf inte att ringa runt till våra anhöriga, utan liksom intervjua oss om deras inställning.

Hon sa också att hon hade läst min ansökan och att den var ju "väl formulerad" och förklarade bra varför jag vill adoptera barnet. I ansökan var jag alltså tvungen att skriva anledningar, och det var ganska självklart att det inte räckte med "för att det är mitt barn som jag älskar!". Det är så sjukt att sitta och skriva ner praktiska fördelar, t ex att jag vill att V L ska ha rätt att ärva efter mig... sedan kan jag inte låta bli att undra vad som hänt om jag inte varit så vältalig (lägg märke till ironin), hade jag i det svenska rättsväsendets ögon inte ansetts vara lämplig mamma till mitt barn i sådana fall? Kanske bäst att jag skickar ett tack-kort till mina gamla svenskalärare om det går vägen...

Undrar just varför jag kan bli så upprörd när människor säger att vi ju kommit så långt i Sverige... jag är så jävla less på att många människor verkar tycka att jag iaf ska vara så glad och tacksam att jag får gifta mig och att det går att skaffa barn etc. Mänskliga rättigheter någon? Nej just ja, det gäller ju inte fullt ut för hbtq-personer, vi ska vara nöjda med att vi inte blir kastade i fängelse, nu minns jag... Det gör ganska ont när samhället ständigt stampar på en och man måste kämpa och argumentera för den enklaste sak i världen; jag vill erkännas som förälder till mitt barn.

/E

8 kommentarer:

  1. Så tråkigt att det ska bli något stort av detta, som du skriver, det finns såå många olämpliga föräldrar bland heterosexuella!
    Om de hade fått se er med Vide Lo, om de hade varit med på er "resa", du och Linnéa är de bästa föräldrar Vide Lo kan ha, det var en fröjd att vara hos er och se och känna kärleken från er till erat älskade barn!
    Det är så orättvist och onödigt att gå in och granska sånt som inte behöver granskas, det kan väl lägga sin energi där det behövs i stället!!
    Det här gör mig riktigt upprörd och ledsen. Varför ska ni behöva kämpa på detta vis?
    Många kramar till er tjejer, ni är helt underbara med lilla knodden, och med varandra.

    SvaraRadera
  2. Det låter ju helt sjukt att vissa saker fortfarande är så pass "konservativt". Det känns ju inte som att det är barnets bästa dom ser till, utan i första hand föråldrade normer som styr.. idiotiskt. Jag kan bara önska er styrka att stå på er och kämpa vidare!

    SvaraRadera
  3. Kämpa på! <3

    Det känns som att vi hade "tur" med våran närstående adoption då vi bara pratade enskilt med en handläggare på socialen i typ tio minuter.

    SvaraRadera
  4. Tack för fina ord, det känns bra att veta att vi har stöd och att ingen i vår närhet iaf tvivlar på att vi är föräldrar båda två! Tack igen!

    SvaraRadera
  5. Alltså ibland framkallas en känsla av att vilja slå in pannbenet på någon. Det här är ett sådant tillfälle. Ni båda är Vide Los föräldrar, något annat går inte att säga. Oavsett vad handläggare, mvc och bvc tycker. De gör inte sitt jobb och de verkar klampa över på tok för många gränser. Deras jobb är att stötta och att hjälpa er och Vide Lo.

    Varma varma kramar!

    Ps. om nära vänner kan räknas som "närstående" ställer jag gärna upp.
    Pps. något säger mig att deras bild av "närstående" inte är så uppdaterad.

    SvaraRadera
  6. Något åt det hållet ja... så har jag inte tänkt på det, att deras jobb är att hjälpa oss, men så borde det ju faktiskt vara..
    Tack så mycket, jag räknar dig utan tvekan som närstående men som sagt, det vore inte förvånande om deras bild av vilka som är närstående är ganska konservativ..
    Kram

    SvaraRadera
  7. Men herregud!! Tänk om energin och pengarna kunde läggas på nåt som verkligen behöver "granskas" istället!
    Jag vet att vi inte pratar så mycket med varandra nuförtin Emma, men jag hoppas du vet vart ni har mig ändå! <3
    Stora kramar till er alla tre.

    SvaraRadera
  8. Tack Helen! Ja, tänk om de kunde lägga pengarna på att hjälpa barn som faktiskt har det svårt istället, de kunde verkligen göra betydelsefull (positiv) skillnad för någon! Kram

    SvaraRadera