söndag 29 maj 2011

Lite söndagsaktivism

Det här har varit en lååång dag. På ett bra sätt alltså. Vi har ju hunnit med massa olika saker känns det som. Före kl 10 hade vi t ex redan diskat och städat lägenheten. Som vanligt var jag smått hysterisk innan städningen och trodde att det skulle ta motsvarande en arbetsdag att få det respektabelt... tur att Linnéa är så praktisk. Vi har också varit på Coop och storhandlat. Jag kände mig livsfarlig när jag cyklade hem med de tunga kassarna på styret, tur att ingen kom i vägen för dem..

Jag har precis beställt några böcker från Adlibris. Två är barnböcker som handlar om familjekonstellationer och de olika sätt som barn kan bli till på, och en bok riktad till föräldrar som handlar om att "ge sina barn hundra möjligheter istället för två", dvs att låta barn välja fritt istället för att uppfostra dem till pojkar eller flickor. Det finns inga genetiska mekanismer för vad som är kvinnligt och manligt, det handlar enbart om inlärda könsroller och sociala koder. Vi vill att vårt barn i så stor utsträckning som möjligt inte ska hindras av vad samhället tycker är okej att en flicka gör eller att en pojke känner... dessutom, känns det falskt att på något vis lära sina barn att det bara finns två kön när det inte stämmer. Det finns många människor som inte definierar sig som man eller kvinna, däribland flera av mina vänner, och jag tror alla skulle bli lyckligare om det inte fanns så mycket begränsningar...

Igår sydde jag för övrigt ett par byxor av det fina regnbågsfärgade tyget vi nyligen köpte. Hoppas den lilla person som ska få dem gillar dem ;) jag blev nästan sugen på att sy ett par åt mig själv också, gillade färgerna skarpt (skulle dock kanske inte ha dem på mig när jag t ex föredrog ett ärende inför nämnden...) :D



Regnbågsbyxor

/E

1 kommentar:

  1. Det hade varit så fint om du hade exakt likadana och hade dem på dig när du föredrog något för nämnden. Något som piffar upp vardagen. :)

    SvaraRadera